Projekt Erasmus+ „Od mobilności do przedsiębiorczości”
Zespół Szkół Zawodowych nr. 1 im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala” w Starachowicach realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pt. „Od mobilności do przedsiębiorczości”.
Projekt realizowany wspólnie przez Konsorcjum, w skład którego wchodzi: Accelerated Learning International Polska Sp. z o.o. Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala” w Starachowicach oraz I Technikum Poligraficzno-Usługowe w Wyszkowie; we współpracy z firmą Sistema Practices s.l. ESMOVIA z Walencji (Hiszpania).
Celem projektu jest podnoszenie wiedzy i kompetencji zawodowych uczniów obu szkół, z klas o profilu gastronomicznym i fryzjerskim oraz europejska certyfikacja zdobytych umiejętności.
W ramach projektu 47 uczniów odbędzie 4 staże zawodowe w firmach hiszpańskich w roku 2017 i 2018.
Podczas praktyk uczniowie zapoznają się z funkcjonowaniem europejskich przedsiębiorstw z branży gastronomicznej i fryzjerskiej, udoskonalą posiadane i zdobędą nowe kompetencje zawodowe oraz językowe. Po ukończeniu zagranicznych staży zawodowych uczniowie otrzymają certyfikaty Europass Mobility- certyfikat potwierdzający zdobyte kwalifikacje zawodowe, zgodnie ze standardami europejskimi. Wraz z uczniami w projekcie weźmie udział 8 opiekunów – nauczycieli, stanowiących wsparcie pedagogiczne i logistyczne.
Okres realizacji projektu: 15.11.2016 – 14.07.2018.
Dofinansowanie projektu z UE: 127 278 Euro.
ROK SZKOLNY 2017/2018
REKRUTACJA
W dniach 18.12.2017 – 19 02.2018 odbędzie się rekrutacja wśród uczniów klas III c oraz III d ZSZ nr 1, kształcącej się w zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik usług fryzjerskich na staż zawodowy, który odbędzie się w dniach 08.04.-05.05.2018
Rekrutacja prowadzona jest w oparciu o zasady zawarte w REGULAMINIE REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE „Od mobilności do przedsiębiorczości”, który znajduje się poniżej oraz na tablicy ogłoszeń w korytarzu głównym szkoły.
Rekrutacja prowadzona jest zgodnie z wytycznymi Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, tj. w oparciu o:
– zasady równego dostępu do informacji o realizowanym projekcie;
– równość szans przy ubieganiu się o zakwalifikowanie na wyjazd zagraniczny;
– jasno określone kryteria naboru.
Wszystkich chętnych zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem oraz składania formularzy zgłoszeniowych u kierownika szkolenia praktycznego – pani Agnieszki Sadowskiej.
Załączniki
Oświadczenie uczestnika projektu
Wyniki rekrutacji
Poniżej przedstawiamy listy uczniów zakwalifikowanych, niezakwalifikowanych oraz rezerwowych do projektu „Od mobilności do przedsiębiorczości” *
Lista uczniów zakwalifikowanych
Lista uczniów niezakwalifikowanych
*) Kody kandydata do pobrania u wychowawcy klasy lub u kierownika szkolenia praktycznego
SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU
W roku szkolnym 2017/2018 młodzież ZSZ nr 1 miała możliwość wyjazdu do hiszpańskiej Walencji, aby odbyć tam staż zawodowy w ramach projektu „Od mobilności do przedsiębiorczości”.
Projekt realizowany był przez Konsorcjum, w skład którego wchodzi: Accelerated Learning International Polska Sp. z o. o., Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala” w Starachowicach oraz I Technikum Poligraficzno-Usługowe w Wyszkowie, we współpracy z firmą Sistema Practices s. l. ESMOVIA z Walencji (Hiszpania).
Celem tego przedsięwzięcia było podnoszenie wiedzy i kompetencji zawodowych uczniów z klas o profilu gastronomicznym i fryzjerskim oraz europejska certyfikacja zdobytych umiejętności.
Z naszej szkoły na staż wyjechali uczniowie z klasy III kształcący się w zawodach: technik żywienia i usług gastronomicznych (10 osób) oraz technik usług fryzjerskich (6 uczennic).
Młodzież przebywała w Hiszpanii od 8.04.2018 r. do 5.05.2018 r. W tym czasie młodzi ludzie odbywali praktyki w renomowanych zakładach fryzjerskich, restauracjach i hotelach:
- Aleksandra Białach – Hotel Olympia
- Anna Derlatka – La Taberna de Marisa
- Justyna Koprowska – Hotel Neptuno
- Magdalena Sobczyk – Hotel NH Las Artes
- Kacper Kępiński – Madame Olé
- Michał Kowalczyk – Hotel Checkin Valencia
- Rafał Złomek – Hotel NH Ciudad de Valencia
- Sebastian Wojton – Blue Bell Coffee (Leninzinha, SL)
- Paulina Dziułka – Colegio Mayor Ausias March
- Patrycja Mikołajczyk – Colegio Mayor Ausias March
- Karolina Wiśniewska – Loras Hair Art
- Aleksandra Sieniek – Jessan Estilistas
- Marta Olesińska – I.C.O.N. Salon
- Milena Dobroń – Peluquería Christine
- Julia Górska – Peluquería y Estética Figueras y Domingo
- Natalia Kołodziejska – Peluquería y Estética Figueras y Domingo
Po przybyciu do Walencji, młodzież musiała zaaklimatyzować się w nowym otoczeniu, przyzwyczaić do warunków życia oraz wdrożyć się do obowiązków w miejscu pracy. Uczniowie poznali zasady funkcjonowania hiszpańskich zakładów gastronomicznych i fryzjerskich. Koniecznością stała się ponad to nauka podstawowych zwrotów w języku hiszpańskim oraz słownictwa związanego z daną branżą, ponieważ komunikacja z Hiszpanami w języku angielskim nie zawsze była możliwa. Przebywając w wśród rodzimych użytkowników języka hiszpańskiego, młodzież bardzo szybko przyswajała sobie podstawy tego języka, przynajmniej w takim zakresie, aby móc wykonywać swoje obowiązki w zakładach pracy.
Uczniowie z grupy technik żywienia i usług gastronomicznych poznali kuchnię hiszpańską, w której królują ryby, owoce morza, warzywa, oliwa z oliwek, pikantne wędliny. Młodzi ludzie musieli nauczyć się obróbki produktów, które nie występują w kuchni polskiej np. owoce morza. Nauczyli się oni przyrządzać tradycyjne hiszpańskie dania, wśród których znalazły się tapas, paella, gazpacho, chuleta de cerdo, fabada, tortilla espanola, tortilla de patatas, patatas bravas, serranito pescado, ensaladilla rusa oraz nustra crema de calabacin con questo de cabra gratinado.
Uczennice kształcące się w zawodzie technik usług fryzjerskich obserwowały pracę w zakładach fryzjerskich oraz uczyły się stosować nowo poznane techniki modelowania włosów. Zdobyły także dodatkową wiedzę w zakresie regeneracji, pielęgnacji i upiększania włosów. Poznały też gust hiszpańskich klientek oraz trendy w stylizacji fryzur.
Zagraniczny staż miał na celu doskonalenie umiejętności zawodowych i zdobywanie nowych doświadczeń związanych z określoną branżą. Nie tylko to było jednak treścią czterotygodniowego pobytu w jednym z ciekawszych i piękniejszych miast Hiszpanii. Uczniowie wykorzystali możliwość poznania kultury, tradycji oraz codziennego życia mieszkańców tego wyjątkowego miejsca.
Walencja to miasto nad Morzem Śródziemnym będące stolicą prowincji oraz trzecim co do wielkości miastem Hiszpanii. Jest to metropolia łącząca w sobie tradycję i nowoczesność, historię zaklętą w zabytkach oraz przyszłość, której symbolem jest Miasto Sztuki i Nauki (Ciudad de las Artes y las Ciencias) nazywane „dzielnicą przyszłości”. Uczniowie zwiedzili ten kompleks, mieli możliwość obserwować liczne parady związane z obchodami Święta patrona Walencji Św. Wincentego. Podziwiali tradycyjne stroje, mieszkańców tańczących tango na Placu de la Reina a nawet obejrzeli słynną bitwę na poduszki na Placu de la Virgen. Młodzież podziwiała zabytki architektury i uczestniczyła w wycieczce rowerowej w ogrodach Turii. Podczas pobytu był też czas na spacery oraz relaks na plaży.
Przez cztery tygodnie uczniowie przede wszystkim doskonalili swoje umiejętności zawodowe, kompetencje społeczne oraz komunikację w języku obcym. Pracując w grupie nawiązali bardzo dobre relacje ze współpracownikami, nabrali pewności siebie i wzmocnili poczucie własnej wartości. Pracodawcy docenili ich pracę, starania i zaangażowanie.
Wraz z uczniami w projekcie wzięło udział 4 opiekunów – nauczycieli, stanowiących wsparcie pedagogiczne i logistyczne. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Agnieszka Sadowska, Anna Siewierska, Joanna Kiełek, Małgorzata Płusa.
Po ukończeniu zagranicznych staży zawodowych uczniowie otrzymali certyfikaty Europass Mobility- certyfikaty potwierdzające zdobyte kwalifikacje zawodowe, zgodnie ze standardami europejskimi.
ROK SZKOLNY 2016/2017
REKRUTACJA
W dniach 20 – 28 02.2017 odbędzie się rekrutacja wśród uczniów klasy III c ZSZ nr 1, kształcącej się w zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik usług fryzjerskich na staż zawodowy, który odbędzie się w dniach 22.05.-16.06.2017
Rekrutacja prowadzona jest w oparciu o zasady zawarte w REGULAMINIE REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE „Od mobilności do przedsiębiorczości”, który znajduje się poniżej oraz na tablicy ogłoszeń w korytarzu głównym szkoły.
Rekrutacja prowadzona jest zgodnie z wytycznymi Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, tj. w oparciu o:
– zasady równego dostępu do informacji o realizowanym projekcie;
– równość szans przy ubieganiu się o zakwalifikowanie na wyjazd zagraniczny;
– jasno określone kryteria naboru.
Wszystkich chętnych zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem oraz składania formularzy zgłoszeniowych u kierownika szkolenia praktycznego – pani Agnieszki Sadowskiej.
Załączniki
Oświadczenie uczestnika projektu
Wyniki rekrutacji
Poniżej przedstawiamy listę rankingową wybranych uczestników oraz listę rezerwową uczestników projektu „Od mobilności do przedsiębiorczości”
Lista rankingowa wybranych uczestników oraz lista rezerwowa uczestników projektu „ Od mobilności do przedsiębiorczości”
SPRAWOZDANIE Z WYJAZDU
Zdobycie doświadczenia zawodowego za granicą to doskonały sposób na poznanie własnych mocnych i słabych stron, spotkanie ciekawych ludzi i przeżycie przygody w innej kulturze. Młodzież z ZSZ nr1 miała szansę na zdobycie takich doświadczeń w trakcie wyjazdu na praktyki do Hiszpanii dzięki realizowanemu w naszej szkole projektowi „Od mobilności do przedsiębiorczości”.
W trakcie praktyk uczniowie klasy III c w zawodach: technik usług gastronomicznych oraz technik fryzjerstwa mieli okazję do zaprezentowania własnych umiejętności i ćwiczenia sprawności językowych a przede wszystkim do zdobycia wiedzy i doświadczeń zawodowych.
Odbywali oni praktyki w renomowanych zakładach fryzjerskich i restauracjach:
- Paulina Bujnowska – De Sancho Estilistas; Avda. Del Regne de Valencia 7
- Olga Krakowiak – Peluqueria y Estetica Figueras y Domingo; Castellon 6, Valencia
- Klaudia Sobczyk – Peluqueria El y Ella; C/ Actor Mora1, Valencia
- Julia Surma, Agnieszka Pocheć – Restaurante Puerta del Mar; C/Transits 4, Valencia
- Kacper Sepioło – Taberna Los Gomez; C/Correos 10, Valencia
- Natalia Zaborska, Damian Serwicki – Restaurante La Lola; Pujada del Toleda 8, Valencia
- Michał Fiślak – Cafe Baron; Avda. Del Baro de Carcer 25, Valencia
- Kinga Karpińska – Calle Caballeros 3, Valencia
- Karolina Latała – Restaurante Luxor; C/Sorni 15, Valencia
- Adrian Maciąg – La Esquina de Mario; C/Torrent 29, Valencia
- Agata Orzeł, Dawid Milanowski – Carretera Lliria 74, Valencia
Wyjazd był też szansą na poznanie prawdziwego życia mieszkańców Walencji, ich kultury i języka, uczniowie mieszkali bowiem u rodzin hiszpańskich, jadali z nimi posiłki i w mniejszym lub większym stopniu uczestniczyli w ich codziennym życiu.
Początkowo, natłok nowych przeżyć i doświadczeń, konieczność radzenia sobie i komunikowania się, nie tylko w miejscu pracy ale także w domu, powodował sporo stresu, wkrótce jednak wszyscy świetne dawali sobie radę w obu środowiskach. Uczniowie poradzili sobie celująco a ich profesjonalizm, podejście do pracy i kultura osobista znalazły odzwierciedlenie w ocenach na zakończenie praktyk oraz wielu słowach uznania, które usłyszeliśmy od pracodawców.
Pobyt w Hiszpanii to jednak nie tylko praca i doskonalenie zawodowe, to także możliwość podziwiania piękna krajobrazu, zabytków, poznawania historii, kultury i obyczajów tego pięknego kraju.
Uczniowie brali udział w wycieczkach i imprezach, takich jak wizyta w Mieście Nauki i Sztuki (Ciudad de las Arts y las Ciencias), która już z zewnątrz przyciąga wzrok nowoczesną, artystyczną architekturą i stanowi wyjątkowy kompleks rozrywkowo-kulturalno-edukacyjny. Uczniowie odwiedzili znajdujące się tam Muzeum Nauki (Museo de las Ciencias Principe Felipe), w którym można zobaczyć i poznać eksponaty związane z nauką, technologią i środowiskiem naturalnym. Niezapomniana była też wizyta w El Oceanografico, jednym z największych oceanariów na świecie, gdzie można zobaczyć ponad 500 wodnych zwierząt prezentowanych w bardzo atrakcyjny dla oka sposób.
Spacer po centrum Walencji to podróż przez historię architektury. Gotyk, renesans, barok, secesja. Uczniowie mieli możliwość podziwiania jego piękna na co dzień jako że większość ich miejsc pracy znajdowała się w obrębie Starego Miasta, w pobliżu Placu Ratuszowego (Plaza del Ayuntamiento) urzekającego dostojnym pięknem monumentalnych budowli, szlifowanego kamienia ulic i szumem kolorowej fontanny.
Kolejna niezapomniana atrakcja to wycieczka rowerowa w parku utworzonym w suchym korycie rzeki Turii. Ogrody Turii to niekończące się alejki do spacerów i biegów, boiska piłkarskie i siatkarskie, jeziorka, fontanny, kawiarnie i sklepiki. Park ciągnie się na ok. 12 km i jest bez wątpienia najdłuższym parkiem miejskim Europy.
Nie zabrakło też rozrywek i przygód, takich, jak na przykład wyczerpująca wyprawa na dyskotekę w nadmorskim klubie albo ekspresowe zwiedzanie Starego Miasta z hiszpańskimi przewodniczkami zakończone wizytą w restauracji z tapas. Nie można też oczywiście zapominać, że Walencja jest posiadaczką jednych z najpiękniejszych plaż w Europie, które to plaże były naszym ulubionym miejscem relaksu w czasie wolnym.
Efektem pobytu na praktyce zagranicznej z pewnością jest nabycie umiejętności i kompetencji społecznych, umiejętności pracy w grupie międzynarodowej, komunikacji w języku obcym i wzmocnienie poczucia własnej wartości. Takie doświadczenia mogą motywować do dalszego rozwoju osobistego, kształtowania postawy otwartości wobec obyczajów i historii innych narodów, tolerancji dla ludzi odmiennych kulturowo i religijnie. Kształtują kreatywność, przedsiębiorczość i zachęcają do podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Nie mniej istotny jest też fakt, że to niepowtarzalna przygoda, którą nasi uczniowie na pewno będą długo wspominać.