Projekt Erasmus+
Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 na europejskich praktykach z programem ERASMUS+
Projekty mobilności w programie ERASMUS+ sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe
W związku z zakończeniem projektu mobilności pt. „Staże uczniów ZSZ nr 1 w przedsiębiorstwach zagranicznych sposobem na rozwijanie przedsiębiorczości” nr 2014-1-PL01-KA102-000576 realizowanego w ZSZ nr 1 w Starachowicach w ramach programu ERASMUS+ sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe, Akcja1. Mobilność Edukacyjna, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji -Narodowa Agencja programu, dokonała podsumowania i oceny złożonego raportu końcowego.
Projekt zaplanowany był na lata 2014-2016. W tym okresie praktyki zagraniczne odbyło 72 uczniów naszej szkoły (w zawodach technik ekonomista, technik handlowiec, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych) w przedsiębiorstwach na terenie Hiszpanii i Włoch. Projekt został opracowany przez nauczycieli ZSZ nr 1, całkowita kwota pozyskanych środków unijnych na realizację zagranicznych praktyk zawodowych wynosiła 197 072,00 EUR. Zespół Szkół Zawodowych nr 1 jako organizacja wnioskująca , odpowiedzialny był za prowadzenie projektu we wszystkich kategoriach: wsparcia indywidualnego, organizacyjnego i podróży.
Narodowa Agencja bardzo wysoko oceniła złożony raport i wszystkie podjęte działania.
W podsumowaniu oceny jakościowej podkreślono, iż projekt zrealizowano zgodnie z priorytetami akcji i sektora. Mobilności były zgodne z wybranym we wniosku profilem. Wnioskodawca prawidłowo zidentyfikował potrzeby uczestników projektu a podjęte działania właściwie na nie odpowiedziały. Partnerzy zagraniczni (Esmovia w Hiszpanii i Sistema Tourismo we Włoszech) dobrze wywiązali się ze swoich zadań. W ocenie projektu podkreślono, iż został on zrealizowany zgodnie z celami i założeniami przedstawionymi we wniosku oraz pozwolił na poszerzenie wiedzy i rozwój kompetencji uczestników. Realizacja projektu wskazuje na zaangażowanie partnerów, dobrą współpracę a także odpowiedni podział obowiązków. Zapewniono działania mające na celu właściwe przygotowanie uczestników do realizacji mobilności międzynarodowych. Pozytywnie oceniono przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne. Zrealizowane zostały również działania mające na celu właściwy monitoring, ewaluację projektu a także jego widoczność i upowszechnianie wyników.
Realizacja projektu potwierdziła, że mobilność jest jednym z najważniejszych sposobów zdobywania nowych kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw) w myśl doskonalenia rozwoju uczestników i zwiększania szans ich zatrudnienia na rynku pracy.
Projekt opracował i koordynował zespół nauczycieli szkoły: Ewa Góźdź, Maria Antonik, Maria Bartos, Hanna Jasek.
Obecnie zespół prowadzi prace związane z realizacją kolejnego projektu pt. „Zdobywanie kompetencji zawodowych uczniów ZSZ nr 1 na europejskim rynku pracy” o numerze 2016-1-PL01-KA102-023946 w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i Szkolenia Zawodowe.
Zespół koordynatorów projektu
Rozpoczęły się zajęcia przygotowujące do wyjazdu na staż pierwszej i drugiej grupy uczestników – staż w Walencji i Rimini.
Osiemnastoosobowa grupa młodzieży z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 wróciła niedawno z Włoch, gdzie spędziła cztery niezapomniane tygodnie realizując swoje praktyki zawodowe. Była to druga grupa uczniów, która brała udział w praktykach zagranicznych w bieżącym roku szkolnym w ramach projektu w Programie Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1 – Mobilność edukacyjna pt. „Staże uczniów ZSZ nr 1 w przedsiębiorstwach zagranicznych sposobem na rozwijanie przedsiębiorczości”
W okresie 29.05 – 25.06.2016 r. uczniowie klas IIIa, IIIb i IIIc w zawodzie technik ekonomista, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych odbyli praktyki zawodowe w Rimini we Włoszech.
Włoski partner projektu firma Sistema Turismo, z którą szkoła współpracuje od wielu lat, w oparciu o uzgodniony program, zgodnie z potrzebami i zainteresowania uczestników, zapewnił wysoki poziom praktyk zawodowych w firmach na terenie Rimini i Riccione. Miejsca staży były następujące:
1. Dagmara Lis, Karolina Kisiel (technik ekonomista) – firma Laboratory Logistica
2. Krystian Jagła (technik ekonomista) – firma szkoląca Foto SnapShop
3. Adrianna Dyoniziak, Aneta Misztal (technik ekonomista) – firma Asilo Infantine
4. Anna Kuracińska, Daria Szczodrak (technik hotelarstwa) – Hotel Eurhotel
5. Ewelina Sztabińska, Martyna Nowak, Bartosz Stępień (technik hotelarstwa) – Ferretti Hotel
6. Konrad Kunert, Rafał Danielski (technik żywienia) – Ferretti Hotel
7. Albert Jopkiewicz, Marta Radło (technik żywienia) – Ristorante Nautico
8. Ewa Derlatka, Patrycja Figiel (technik żywienia) – Hotel Eurhotel
9. Martyna Siwiec, Ola Styczyńska (technik żywienia) – Restauracja Strampalato
Udział w projekcie potwierdził, że mobilność jest jednym z najważniejszych sposobów zdobywania nowych kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw) w myśl doskonalenia rozwoju uczestników i zwiększania szans ich zatrudnienia na rynku pracy.
Młodzież uczyła się sporządzania potraw kuchni włoskiej, poznawała zasady funkcjonowania firm, urządzania hotelu oraz jego obsługi. Miała również możliwość sprawdzenia swoich umiejętności zawodowych i językowych, które doskonaliła też przed wyjazdem. Umiejętności oraz zaangażowanie w pracę naszych uczniów zostały wysoko ocenione przez włoskich pracodawców.
W opinii dyrektora szkoły Moniki Wójcik, która uczestniczyła w wizycie monitorującej u włoskiego partnera projektu, realizacja praktyk zawodowych w formie zagranicznych staży daje uczniom lepszy start w dorosłe, zawodowe życie. Dyrektor bezpośrednio zapoznała się z warunkami pracy stażystów, wykonywanymi przez nich zadaniami oraz opiniami na temat zdyscyplinowania i odpowiedzialności swoich uczniów.
Wszyscy uczestnicy biorący udział w praktykach zagranicznych uzyskują certyfikaty od firm przyjmujących, dokument Europass Mobility oraz zaświadczenia i indywidualne karty oceny praktyk zgodnie z ideą ECVET, do której odnosi się projekt. Certyfikaty potwierdzają, że uczestnicy poznawali sposoby i metody pracy, nabyli umiejętności rozwiązywania problemów, porozumiewania się z pracownikami w języku obcym.
Podczas pobytu we Włoszech uczniowie poznali również przebogatą kulturę tego kraju. Zwiedzili wiele wspaniałych miejsc: Rimini, San Marino i Florencję.
Projekt przygotowała grupa nauczycieli, odpowiedzialnych za realizację programu międzynarodowej współpracy w zakresie praktyk zagranicznych i mobilności uczniów: Ewa Góźdź, Maria Antonik, Hanna Jasek i Maria Bartos. Całością zarządza dyrektor szkoły Monika Wójcik.
Kolejnym etapem prac będzie ewaluacja, upowszechnianie i raportowanie projektu. Zespół planuje również opracowywanie kolejnych projektów w programie Erasmus+, aby zagraniczne praktyki naszych uczniów były możliwe w przyszłych latach.
W okresie 03.04. – 30.04.2016 r. grupa 18 uczestników Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 klas IIIa, IIIb i IIIc w zawodzie technik handlowiec, technik ekonomista, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych odbyła swoje praktyki zawodowe w Hiszpanii.
W dniach 15-18 kwietnia 2016 r. odbyła się wizyta monitorująca u hiszpańskiego partnera projektu w Walencji. W wizycie uczestniczyła dyrektor szkoły Monika Wójcik.
Celem wizyty było zapoznanie z warunkami odbywania stażu, poznanie miejsc praktyk i pracy oraz kontrola realizacji programu stażu i programu kulturowego.
W pierwszym dniu wizyty dyrektor wzięła udział w spotkaniu z uczestnikami projektu oraz opiekunami ze strony polskiej i hiszpańskiej w siedzibie partnera projektu firmie ESMOVIA z Walencji. Celem spotkania była częściowa ewaluacja projektu. Podsumowując pierwszą część praktyk, młodzież dzieliła się swoimi wrażeniami z pobytu i pracy u hiszpańskich pracodawców. Partner hiszpański zapewnił miejsca praktyk w nowoczesnych, technicznie bardzo dobrze wyposażonych firmach ekonomiczno-gastronomiczno-hotelarskich na terenie Walencji, co dało uczestnikom możliwość zbierania i konfrontacji własnych doświadczeń zawodowych z rozwiązaniami europejskimi. Młodzież przedstawiła dzienniczki stażu, w których na bieżąco opisywała realizację programu.
W kolejnych dniach odbyły się wizyty w miejscach staży zawodowych uczniów u hiszpańskich pracodawców w firmach przyjmujących – restauracjach La Pampa, La Pepica, hotelu Neptuno, firmie handlowej Expo Regalo. Dyrektor bezpośrednio zapoznała się z warunkami pracy stażystów, wykonywanymi przez nich zadaniami oraz opiniami na temat zdyscyplinowania i odpowiedzialności swoich uczniów. Zwrócono uwagę na duże umiejętności zawodowe uczniów, ich zaangażowanie w pracę i radzenie sobie w nowym kulturowo i językowo miejscu.
Istotnym elementem projektu jest też realizacja programu kulturowego. Po praktykach uczestnicy zwiedzali przepiękne zabytki Walencji i na pewno zapamiętają jej architekturę i niesamowity klimat. Duże wrażenie na wszystkich zrobił też pokaz flamenco, w którym dyrektor uczestniczyła razem ze wszystkimi stażystami i opiekunami projektu.
Na zakończenia wizyty odbyło się spotkanie uczestników z dyrektorem i koordynatorami, na którym omówiono wszystkie aspekty pobytu uczestników stażu, dokonano częściowego podsumowania projektu. Oceniając realizację programu zajęć, uczestnicy wypełnili ankietę ewaluacji częściowej, podkreślali zaangażowanie w pracę i nabyte umiejętności zawodowe. Wysoko oceniono realizacje programu językowo –kulturowego. Uczestnicy podnieśli swoje umiejętności językowe zwłaszcza w aspekcie słownictwa zawodowego. Obie strony hiszpańska i polska wyraziły chęć kontynuowania współpracy.
W opinii dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 Moniki Wójcik realizacja praktyk zawodowych w formie zagranicznych staży daje uczniom lepszy start w dorosłe, zawodowe życie. Mają oni możliwość sprawdzenia i pogłębienia swoich umiejętności zawodowych i językowych, poznania historii i kultury innych krajów. Uczestnictwo w zagranicznych praktykach jest bardzo ważne dla uczniów w kształceniu zawodowym, zdecydowanie zwiększa ich szanse na rynku pracy.
Aby wyjazdy na praktyki zagraniczne naszych uczniów były możliwe w kolejnych latach, w ramach Europejskiego Programu Rozwoju Szkoły na nauczyciele ZSZ nr 1 planują przygotowanie kolejnych projektów, w unijnym programie ERASMUS+.
Autor: M. A.
Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 na europejskich praktykach z programem ERASMUS+
W bieżącym roku szkolnym realizowany jest w ZSZ nr 1 projekt w programie Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1 – Mobilność edukacyjna uczniów pt. „Staże uczniów ZSZ nr 1 w przedsiębiorstwach zagranicznych sposobem na rozwijanie przedsiębiorczości”. Zakłada on przeprowadzenie praktyk zawodowych dla naszych uczniów na terenie Włoch i Hiszpanii.
Praktyka w Rimini
W okresie 12.04 – 10.05.2015 r. grupa 18 uczniów klasy IIIa, IIIb i IIIc w zawodzie technik handlowiec, technik ekonomista, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych odbyła swoje praktyki zawodowe we Włoszech.
Realizując program stażu uczestnicy mieli okazję do poszerzenia i wykorzystania w praktyce wiedzy i umiejętności zdobytych w szkole w aspekcie językowym i zawodowym.
Włoski partner projektu Sistema Turismo w oparciu o uzgodniony program, potrzeby i zainteresowania uczestników, zapewnił wysoki poziom praktyk zawodowych w firmach na terenie Rimini, Miramare i Riccione. Miejsca staży były następujące:
1. Sylwia Sobczyk, Katarzyna Senderak, Paulina Nowak i Karol Parfian – Hotel Bengazi, Rimini
2. Paulina Mączakowska, Anita Tokarska- Hotel ROSABIANCA, Rimini
3. Kinga Borek, Natalia Domańska I Patrycja Sieczka – Hotel JOLIE, Rimini
5. Mateusz Fałek – Cooperativa Sociale Metis, Rimini
6. Magdalena Rokita – Segretario Generale Uil Scuola, Rimini
7. Angelika Kowalik I Karol Ptak – C.A.M.A.S, Rimini
8. Karolina Maj i Paulina Napora – Foto Snap Shop, Riccione
9. Sylwia Góżdź IntimoMare, Miramare
10. Marta Góra i Daniel Sobczak Lady Camelot, Miramare
Wiedza i umiejętności oraz zaangażowanie w pracę naszych uczniów zostały bardzo wysoko ocenione przez włoskich pracodawców.
Wszyscy uczestnicy biorący udział w praktykach zagranicznych uzyskują certyfikaty od firm przyjmujących, dokument Europass Mobility oraz zaświadczenia i indywidualne karty oceny praktyk zgodnie z ideą ECVET, do której odnosi się projekt. Certyfikaty potwierdzają, że uczestnicy poznawali sposoby i metody pracy, nabyli umiejętności rozwiązywania problemów, porozumiewania się z pracownikami. Ich umiejętności praktyczne są powiązane z zainteresowaniami i pracą zawodową.
Istotnym elementem projektu jest realizacja programu kulturowego. Po praktykach uczestnicy zwiedzali piękne zakątki Rimini i okolicy. Na pewno zapamiętają architekturę i niesamowity klimat Wenecji i Rawenny. Szczególne wrażenie zrobiła na wszystkich wycieczka do San Marino – malowniczej Republiki położonej na wzgórzach wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Projekt został przygotowywany przez grupę nauczycieli szkoły Ewę Góźdź, Marię Antonik, Hannę Jasek i Marię Bartos. Całością zarządza dyrektor szkoły Agnieszka Wybraniec.
Na przełomie maja i czerwca, w ramach projektu, praktyki zawodowe odbywa kolejna grupa uczniów w Hiszpanii.
W okresie 24.05 – 21.06.2015 r. grupa 18 uczniów klasy IIIa, IIIb i IIIc w zawodzie technik handlowiec, technik ekonomista, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych odbyła swoje praktyki zawodowe w Hiszpanii.
Hiszpański partner projektu ESMOVIA w oparciu o uzgodniony program, potrzeby i zainteresowania uczestników, zapewnił wysoki poziom praktyk zawodowych w firmach na terenie Walencji. Miejsca staży były następujące:
1. Natalia Nowak – Consortia Consultores
2.Karolina Kromer – Hotel del Carmen
3.Monika Malanowska – Get Me Apartments
4.Tomasz Derra – Get Me Apartments
5.Adrian Jankowicz – Supergourmet
6.Emilia Borek – Expo Regalo
7.Marlena Pajek – Expo Regalo
8.Ewa Maciąg – Expo Regalo
9.Jakub Ladyca – Expo Regalo
10.Ernest Smuga – Los Artes Hotel
11.Wojciech Dachowski – Los Artes Hotel
12.Diana Palacz – Hotel Beotriz Rey Don Jaime
13.Dominika Wiśnios – Hotel Beotriz Rey Don Jaime
14.Angelika Janek – Colegio Mayor Ausias Marca
15.Gabriela Góźdź – Colegio Mayor Ausias Marca
16.Cezary Wziątek – Supergourmet
17.Daniel Wycisk – NH CIUDAD DE VALENCIA
18.Jakub Staś – NH CIUDAD DE VALENCIA
Wiedza i umiejętności oraz zaangażowanie w pracę naszych uczniów zostały bardzo wysoko ocenione przez hiszpańskich pracodawców.
W ramach programu kulturowego projektu, pobyt w Walencji obfitował w liczne atrakcje turystyczno-krajoznawcze. Stażyści zobaczyli Miasto Kultury i Sztuki, w których znajdują się m.in. największe w Europie oceanarium i delfinarium, kino, planetarium, muzeum XXI wieku, teatry oraz ogród botaniczny. Całość zajmuje obszar 350 tys. m.kw.
Wszyscy uczestnicy biorący udział w praktykach zagranicznych uzyskują certyfikaty od firm przyjmujących, dokument Europass Mobility oraz zaświadczenia i indywidualne karty oceny praktyk zgodnie z ideą ECVET, do której odnosi się projekt. Certyfikaty potwierdzają, że uczestnicy poznawali sposoby i metody pracy, nabyli umiejętności rozwiązywania problemów, porozumiewania się z pracownikami. Ich umiejętności praktyczne są powiązane z zainteresowaniami i przyszłą pracą zawodową.
Projekt został przygotowywany przez grupę nauczycieli, którzy zajmują się opracowaniem oraz realizacją programu międzynarodowej współpracy Leonardo da Vinci. Zespół ten tworzą nauczycielki szkoły: Ewa Góźdź, Maria Antonik, Hanna Jasek i Maria Bartos. Całością zarządza dyrektor szkoły Agnieszka Wybraniec.
Autorzy: M.A., H.J.
Z dużą przyjemnością informujemy, że wrócimy do Włoch i Hiszpanii za rok, gdzie swoje praktyki w ramach realizowanego projektu odbędą uczniowie obecnych klas drugich.
Autor: M.A.
Program Erasmus+ jest nowym programem Unii Europejskiej na rzecz kształcenia, szkolenia młodzieży i sportu na lata 2014-2020. Zastąpił on kilka dotychczas realizowanych programów UE obejmujących wszystkie sektory edukacji – między innymi „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci.
Zgodnie z założeniami program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży oraz sportu w Europie. Odpowiadając na wyzwania nakreślone przez dokumenty strategiczne europejskiej polityki (przede wszystkim strategię Europa 2020), program ma się przyczyniać do rozwijania umiejętności jego uczestników oraz zwiększania ich szans na zatrudnienie, a także modernizacji systemów edukacji, szkoleń i wspierania młodzieży.
Sukces ZSZ nr 1 w konkursie wniosków w programie Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1 – Mobilność edukacyjna uczniów jest kolejnym w obszarze pozyskiwania środków europejskich. Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im. mjr. H. Dobrzańskiego „Hubala” od 2006 r przygotowuje wnioski do konkursów i z sukcesem zdobywa fundusze unijne na zorganizowanie praktyk zagranicznych dla uczniów. Do tej pory zorganizowano 9 projektów w ramach których na staże do Niemiec, Portugalii, Hiszpanii i Włoch wyjechali uczniowie ZSZ nr 1 w zawodach hotelarsko-gastronomicznych.
Nowy dwuletni projekt ERASMUS+ realizowany w ZSZ nr 1 pt. „Staże uczniów ZSZ nr 1 w przedsiębiorstwach zagranicznych sposobem na rozwój przedsiębiorczości” zakłada przeprowadzenie praktyki zawodowej w warunkach gospodarki rynkowej, przygotowującej uczestników do startu na rynku pracy we własnej firmie lub u obcego pracodawcy. W trakcie realizacji projektu główny nacisk położony będzie na: wspieranie uczestników w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji zawodowych, zwiększenie szans na zatrudnienie przez uczestnictwo w europejskim rynku pracy, poprawę stopnia przejrzystości i uznania kwalifikacji zawodowych oraz zachęcenie do nauki języków obcych. Bardzo ważne jest również to, że młodzież znając kryteria naboru na zagraniczny staż, bardzo mobilizuje się do pracy i dzięki temu osiąga lepsze wyniki w nauce.
W projekcie uczestniczą trzy strony – Zespół Szkół Zawodowych nr 1 w Starachowicach jako instytucja wysyłająca oraz Sistema Turismo we Włoszech i Esmovia w Hiszpanii jako partnerzy zagraniczni. Uczestnikami są uczniowie klas trzecich technikum w zawodach: technik ekonomista, technik handlowiec, technik hotelarstwa, technik żywienia i usług gastronomicznych.
Autor: M.A.
Załączniki