Wycieczka Chmielnik-Szydłów- Kurozwęki

Długo oczekiwana wycieczka autokarowa uczniów kl.I b kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa odbyła się w dniu 25 maja 2016 r. na trasie Szydłów – Chmielnik – Kurozwęki.

Wycieczka zorganizowana była w w ramach innowacji pedagogicznej  „Podróżując odkrywamy świat”  przez p. Agnieszkę Samsonowską oraz p. Małgorzatę Major.

Zwiedziliśmy kolejno Szydłów małe miasteczko z częściowo zrekonstruowanym zamkiem i murami obronnymi oraz synagogą i muzeum. Przeszliśmy spacerkiem przez Bramę Krakowską i odwiedziliśmy Kościół św. Władysława z XIV wieku.
Głównym celem naszej podróży była piękna synagoga w Chmielniku – Świętokrzyski Sztetl wraz z pomnikiem Pamięci. Słowo „sztele” w języku jidisz oznacza miasto. Takim miastem był Chmielnik w XIX w. Żydzi mający tu zdecydowaną większość odcisnęli swoje piętno na specyfice miasta.
Obecnie po ich działalności i życiu pozostały nieliczne pamiątki takie jak chmielnicka synagoga z XVIII wieku. Ma ona na celu przypominać o koegzystencji dwóch kultur: polskiej i żydowskiej. Wnętrze synagogi na wszystkich robi ogromne wrażenie. Na poziomie parteru znajduje się główna sala a na piętrze balkon -miejsce dla kobiet. Jej aranżacja jest niezwykle nowoczesna- przepiękna szklana bima która znajduje się w centralnym miejscu a dookoła usytuowane są stanowiska z zachowanymi zdjęciami, przedmiotami codziennego użytku, oryginalne filmy i żydowska muzyka.
Muzeum jest bardzo ciekawie przebudowane pod względem architektonicznym, nowocześnie oświetlone a do jego wykończenia użyto ciekawych materiałów. Jest to prawdziwa skarbnica wiedzy o dawnych mieszkańcach naszych ziem.

Korzystając z niedalekiej odległości do pięknego zamku w Kurozwękach postanowiliśmy zahaczyć o ten obiekt przy okazji przejechać się na teren minizoo aby obejrzeć stada bizonów. Sprawiło to nam niezwykłą frajdę i radość w kontakcie z tymi wspaniałymi zwierzętami i przyrodą.

Naszą wycieczkę zakończyliśmy wspólnym posiłkiem, który smakował wyjątkowo bo spożywaliśmy go w zamkowej restauracji w otoczeniu pięknej przyrody.